De ongeschreven gedragsetiquette op het vliegveld
Waar voor de een de vakantie begint als de voordeur thuis dichtgetrokken wordt, is het voor de ander pas vakantie als het vliegtuig in het land van bestemming aan de grond staat. De reden dat niet iedereen ontspannen aan een vliegreis begint, is misschien wel de drukte op de vliegvelden. Op een internationaal vliegveld als Schiphol Airport is het altijd vrij druk. Maar ook op een vliegveld als Maastricht Aachen Airport kan het in het hoogseizoen behoorlijk hectisch zijn.
Om de rust en het overzicht te bewaren, wordt dan ook een beroep gedaan op de reizigers. Met deze tips maak je de vliegreis voor jezelf en je medepassagiers een aangename ervaring.
Voor en na het inchecken
Voordat je aan boord van het vliegtuig gaat, heb je al een aardige tijd op het vliegveld doorgebracht. Soms gaat de tijd snel voorbij, maar je kunt ook het gevoel hebben dat het lang duurt. Sta je nog in de vertrekhal of ben je al door de controle van de douane heen? In alle gevallen houd je beter rekening met enkele zaken.
Kom op tijd naar het vliegveld
Voorkom stressvolle situaties en zorg dat je op tijd naar het vliegveld gaat. Houd daarbij rekening met extra reistijd als gevolg van omleidingen of files. In principe hebben de andere passagiers geen last van je verlengde reistijd. Maar als je daardoor te laat in de rij moet aansluiten om je bagage in te checken, kan je stress ook op anderen zijn uitwerking hebben. Blijf beleefd tegen de mensen die ook in de rij staan en geef vriendelijk antwoord op de vragen van de medewerkers van de vliegtuigmaatschappij. Zo ga je alvast goed van start.
Zorg dat je alle reisdocumenten bij de hand hebt
Als het druk is op een vliegveld, is het prettig als alles zo soepel mogelijk verloopt. Zorg dus dat je de reisdocumenten als paspoort en ticket voor vertrek op orde hebt. Ook als je online al ingecheckt hebt, moet je de documenten bij de hand hebben waarmee je direct door kunt naar de beveiligingscontrole.
Bied anderen ook een zitplaats in de wachtruimte
Moet je een tijdje wachten en heb je plaatsgenomen op een stoeltje in de wachtruimte? Leg je bagage dan niet op de stoel naast je. Laat deze zitplaats vrij voor een andere passagier. Zie je dat iemand graag wil zitten en wil je even je benen strekken? Maak dan een hoffelijk gebaar en bied de vrijgekomen zitplaats aan de ander aan.
Laat geen afval achter bij vertrek
Wordt je vlucht eenmaal omgeroepen dan is het de verleiding groot om direct je spullen te pakken en aan boord te gaan. Kijk echter voordat je weggaat of je geen afval laat liggen. Gooi alles in de prullenbak en controleer ook even of je al je bagage of losse zaken als een boek of een zonnebril mee hebt genomen.
Tijdens het parkeren van je auto
Kom je met de auto naar het vliegveld en heb je via Parkos een parkeerplaats gereserveerd? Je geeft tijdens het reserveren aan de parkeerbeheerder door op welk tijdstip je verwacht aan te komen en te vertrekken. Een chauffeur haalt je auto bij de vertrekhal op als je kiest voor valet parkeren. Of je rijdt met een shuttlebus vanaf de parkeerplaats naar de vertrekhal van het vliegveld.
Communiceer je aankomst- en vertrektijden met de parkeeraanbieder
Voor welke parkeermethode je ook kiest, in alle gevallen is het belangrijk dat de parkeerbeheerder weet hoe laat je op de dag van vertrek je auto aflevert. Er staat dan namelijk een medewerker te wachten die je auto overneemt of die je naar het vliegveld brengt. En bij aankomst met het vliegtuig staat de medewerker van de parkeerdienst je met je eigen auto of met de shuttlebus op te wachten.
De parkeeraanbieder geeft bij de bevestiging van je reservering aan hoe je contact legt om te zorgen dat je niet lang hoeft te wachten op de betreffende medewerker. Heb je onverwacht vertraging? Geef dit dat zo snel mogelijk aan de parkeerbeheerder door. Zo voorkom je dat de medewerkers op het verkeerde moment op jou staan te wachten.
Wees behulpzaam naar je medepassagiers
De medewerkers van de parkeerplaats die je reserveert, helpen je graag om je bagage uit de auto te tillen en op een bagagekar te zetten. Is de medewerker bezig en zie je dat een medepassagier hulp nodig heeft? Toon dan je hoffelijke kant en help, als dat mogelijk is, ook een handje met de koffers van een ander.